Maling
Nalika sepedha motor sing ilang iku
durung ketemu, Pak Gendhon tanggaku sing brengose njlamprang kaya warok Ponorogo,
kuwi tansah muring-muring. Sebab ana sas-sus yen sing nyolong pit montor mau si
Gendhon, anake. Nadyan wis dak kandhani, ora susah nanggapi kabar angin sing
durung karuwan juntrunge kuwi, nanging Pak Gendhon tetep mbregudul. Jare,
kupinge dadi panas yen ngrungokake.
“Nanging Gendhon bener-bener dudu
malinge, ta?” pitakonku mantebake.
“Ya ora mungkin anakku tumindak
nistha mangkono,”wangsulane tegas.
“Wiwit cilik Gendhon iku bocah
nurut. Aku pancen sing ndhidhik mangkono. Yen ta dheweke iku gelem nyolong,
biasa ta, yen dijupuk kuwi dhuwitku utawa dhuwite embokne?”
“Yen pancen ngono, kena ngapa Pak
Gendhon mesthi nesu-nesu?”
“Aku ora nesu. Sapa sing nesu? Aku
mung kepengin nerangake nyang wong-wong kuwi yen anakku becik-becik wae anane.
Nanging wong-wong kuwi dha ra gelem ngerti”.
“Apa kabeh tangga-tangga sikape
mangkono?”
“Mesthi wae ora,” ujare sambi mesem.
“Malah mung sawetara wae, yaiku
wong-wong sing gething karo aku. Meri marang keberhasilanku.”
Yen ana tangga-tangga sing meri
marang kesuksesane Pak Gendhon, kaya-kaya kok ana empere. Selagine aku dhewe,
sing ora duwe perasaan kaya mangkono, gedhe cilik uga nyimpen rasa sujana
jroning ati. Sebab, sak ngertiku Pak Gendhon lan anake iku ora duwe gaweyan
kang mesthi.
Dheweke iku dudu petani, wong sawah
wae yo ora duwe. Yen ono wong ngiro Pak Gendhon iku pedagang, malah ana empere,
awit yen nyandhang memper banget kaya dagang sapi. Nanging sejatine ya dudu.
Sak ngertiku Pak Gendhon kuwi gaweyane mung mrana-mrene. Embuh, menyang ngendi
wae parane.
Nalika ing sawijining wektu bab iku
sengaja dak takokake marang dheweke, Pak Gendhon mangsuli, menawa anggone lunga
mrana-mrene lan apa gaweyane, ora perlu dikuwatirake. Sing penting mulih bisa
nggawa dhuwit. Dhuwit sing halal, ucape nambah.
Awit katone Pak Gendhon tansah
sumanak, tansah seneng yen dak ajak gegojegan, mula terus dak oyak pitakonku,
apa sejatine sing dadi panggaotane yen dhong lagi lunga kae.
“Walah, kok bingung. Kutha mbutuhake
tenaga sak pole. Kepengin nyambut gawe apa wae janji gelem, ditanggung mulih
nggawa dhuwit,” wangsulane karo ngguyu nggleges. “Mosok sampeyan iki kaya ora
ngerti wae. Asal sampeyan rak saka kutha.” Lan aku uga melu ngguyu.
Ndalem batin aku kurang percaya.
Nanging gandheng katone dheweke tetep ora gelem ngaku apa pagaweyane, mula
amrih ora gawe gela atine, aku ngrungokake gunemku menyang bab liya. Nalare,
wong kaya Pak Gendhon sing sekolah SD wae mbuh lulus mbuh ora, tur ora duwe
ketrampilan liya, katone kok mung cocog minangka kuli angkut beras ing pasar utawa
paling dhuwur dadi manol ing terminal. Lan iku kabeh ora mungguh karo
kasugihane kang ngluwihi sugihe tangga-tanggane. Apa maneh lungane, kaya sing
bisa dak gatekake, mesthi ora kurang saka sepasar, malah sik-sok nganti rong
minggu barang.
Dene Gendhon dhewe, nadyan aku wis
meh limang taun dadi tanggane, durung tau sapejagong pisan-pisana. Pol-pole
mung winates manthuk utawa mesem yen pas pethukan ing ndalan utawa yen dhong
liwat ngarep omah. Uga kaya Bapakne, Gendhon yen lunga ya nganti pirang-pirang dina
lagi mulih.
Prasangka alane tangga-tangga marang
Gendhon lan Bapakne, dak kira disebabake klawan sipate wong loro iku dhewe.
Mbokmenawa yen urip ing kutha ora dadi masalah, nanging beda kutha beda ndesa.
Urip ing ndesa bisa wae digethingi wong akeh amarga ora tau gelem teka kerja
bakti utawa ora gelem nekani kendhuri. Nate bab iku dak takokake, wangsulane
jare dheweke lan Gendhon kerep lungane. Nanging dak waspadakake, nalika ana
ngomah uga ora gelem nekani bebrayane desa.
Sikap lan sipate Gendhon lan Bapakke
iku pancen wis suwe dadi pocapan. Yen olehe ora gelem srawung lan kumpul, ya
olehe sok nyombongake kasugihane, ya sing ora cetha apa gaweyane, lan
sapanunggalane.
Kawusan pocapan-pocapan mau mbledhos
nalika pit motore Pak Harso, uga salah sijine warga desaku, ilang wektu
diparkir ing latar ing wayah bengi.
Saka ketua pemudha, aku antuk
undangan supaya nekani rapat Karang Taruna. Kaya adat saben, rapat sesasi
sepisan iki ditibakake malem Minggu. Pamrihe cetha, ora ngganggu sinaune sing
padha sekolah lan sing mondhok ana kutha biasane padha mulih.
Padarane aku mesthi merlokake nekani
rapat. Ana sawetara wong sing wis ora mudha maneh kaya aku iki diarep-arep
tekane saperlu dijaluki eguh pratikel.
Eman, rapat pisan iku aku kepeksa
ora bisa nekani. Aku sakulawarga kudu nekani mantenane adhiku. Malah dina
Jum’at mengko wis kudu mangkat lan paling cepet dina Senin lagi bali. Ngapurane
wae, sing duwe gawe wong tuwaku dhewe, apa maneh wis suwe banget rasane aku ora
tau mulih niliki.
Nalika mulih saka mantenan adhiku,
aku oleh pelapurane ketua pemudha, yen asile rapat malem Minggu dhek mben, ing
antarane, para pemudha nganakake rondha malam. Para pemudha pancen giyat,
bengine wis keprungu swarane kenthongan ditabuh mubeng desa.
Nalika wis pirang-pirang mbengiklakon
dianakake rondha kliling, ing sawijining awan nalika aku lagi mulih saka
kantor, Pak Gendhon merlokake teka menyang ngomahku. Dheweke takon, apa amarga
pit montore Pak Harso ilang. Nalika aku durung kober mangsuli, dheweke wis
otakn maneh, apa dhek rapat Karang Tarun kae jenenge lan jenenge anake
dikatut-katutake. Aku mung ngguyu karo wangsulan ora ngerti, awit aku dhewe ora
nekani rapate.
“Mung wae,” sambungku,”manut kabar,
rapat duwe kesimpulan sementara, yen kasus-kasus kemalingan ing desane dhewe
iku pelakune padha.”
“Ah, ya ora mesthine,” wangsulanku
cekak.
Wiwit aku arang weuh Pak Gendhon lan
anake. Mung sok-sok yen aku dhong liwat ngarep omahe, Mbok Gendhon katon nyapu
ing latare kang jembar.
Ing sawijining awan nalika aku lagi
mulih, bojoku gita-gita aweh kabar yen sing maling pit montore Pak Harso wis
ketemu. Aku jan-jane kurang greget ngrungokake kabar kuwi upama bojoku ora
njelasake yen sing maling jebule Gendhon.
“Watara jam 09.00 mau Gendhon digawa
pulisi,”ujare bojoku karo nuru-nuru sapihane,” dikecrek ditumpakake montor
kijang.”
Nganti ing sore candhake, Pak
Gendhon sing dak kira isin banget kuwi malah nggoleki aku. Sawise unjal ambegan
lan gedheg-gedheg, dheweke omong :” Aku yakin iki dudu karepe Gendhon dhewe.
Dheweke wis dadi korban akibat pergaulan sing ora bener. Dak kira kanca-kancane
iku ya bocah apik-apik wae. Ora nggertiya yen kaya ngene dadine.”
Sawise ngomong akeh-akeh, lan aku
mung ngiyani utawa manthuk-manthuk, Pak Gendhon nyambung maneh gunemane: “ Ning
aku yakin yen Gendhon mung maling sepedha montore Pak Harso kuwi thok.
Liya-liyane sing maling mesthi wong liya.”
Katone apa ing dikandhakake Pak
Gendhon kuwi ana benere. Wis sawetara suwene Gendhon ndhekem ing njeron
kunjaran, nyatane ing desaku isih ana wae sing kemalingan.
Embuh wis pirang sasi Gendhon
diukum. Ing sawijining sore Pak Gendhon kandha yen telung dina maneh Gendhon
bakal metu saka ukuman lan aku bakal dijak mapag. Kanthi mangkono, jarene, aku
bisa luwih cedhak meruhi sikap lan sipate anake. Sapa ngerti anggepanku bisa
malih sawise nyumurupi dhewe saka cedhak. Sebab, nganti saprene Pak Gendhon
isih durung percaya yen Gendhon song maling pite Pak Harso. Nyatane sawise
Gendhon ditangkep, isih panggah ana sing kemalingan.
Nalika aku kandha kapeksa ora bisa
amarga pas dina kuwi ana kepentingan dinas kantor, Pak Gendhon katon gela.
Nanging praupane rada padhang maneh samangsa dak kandhakake, bisa wae Gendhon
dadi korban fitnah.
“Pak Gendhon bisa mulihake jenenge
Gendhon yen malinge sing asli wis kecekel,”wangsulane ngeyem-ngeyemi.
“Bener. Bakal dak cekel dhewe
malinge. Arep dak buktekake yen anakku dudu maling.”
Pas dina bebase saka kunjara,
Gendhon ora langsung njujug ngomah. Pak Gendhon nggawa anake tumuju marang
tempuran, yaiku tempukan ilining kali loro. Manut ila-ila rereged kunjaran bisa
ilang samangsa wis didusi ing kali tempuran mau.
Sawise uwal saka pakunjaran,
pranyata sipate Gendhon malik grembyang. Dheweke dadi pemuda kang aktif, gelem
melu kegiatan rondha malam barang, sawetara iku sing jeneng kemalingan isih
terus kedadeyan. Mula akeh sing nggrahita, gek-gek maling pite Pak Harso kae
dudu Gendhon.
Aku dhewe kaya kena pengaruh
omongane Pak Gendhon sing tau kandha, yen mbok menawa aku ora tega nudhuh
Gendhon malinge samangsa wis meruhi dhewe tabiate saka cedhakan. Nyatane,
saliyane ramah Gendhon nduweni sopan santun kang cukup. Atine becik lan pinter
srawung, mung emane, sawise dak waspadakake kanthi tliti, Gendhon rada
mindheran. Nanging bisa wae bab iku jalaran saka pendhidhikane kang cendhek,
lan sing genah, rumangsa asor awit tau diukum.
Pangalembanaku marang Gendhon lan
Bapakke, umure ora suwe. Ing sawijining wenig keprungu rame-rame padha nyekel
maling. Pak Gendhon sing dak arep-arep mandhegani nggebugi malinge, tetela
malah dadi sasaran gebugane pendhudhuk. Aku sing maune kepingin nyedhak meruhi
kaya ngapa rupane malinge, sakala bali klepat bareng krungu yen malinge jebul
Pak Gendhon dhewe.
Jebul kabeh mau mung sandhiwarane
Pak Gendhon, karepe nutupi culikane anake. Nalika Gendhon dikunjara, Pak
Gendhon nggerilya dadi maling dhewe, ben diarani sing malingi barang-barange
pendhudhuk dudu anake.
(Panjebar Semangat – 47
/ 2006)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar