Pakdhe Jono
Wong tuwa setengah umur sing duwe
jeneng Pakdhe Jono kuwi ing sekolahan akrab banget karo sapa wae. Wong-wong
sing kapinujon mlaku lan simpangan karo dheweke mesthi mantuk, mesem, sajak
rumaket banget. Pancen ora ana wong sing duwe rasa wedi marang dheweke. Pakdhe
Jono iku dudu guru, dudu kepala sekolah, uga dudu pejabat, wong mung dhapur
sawijining tukang kebon.
Yen katandhing wong-wong liyane ing
sekolahan kono, pagaweyane Pakdhe Jono iku klebu kang paling asor dhewe. Kena
diumpamakna dheweke kuwi dadi sikil sing saben dina diplayokake kanggo
kongkonan mrana-mrene. Sawayah-wayah yen ana barang kumliwer ing sekolahan dadi
tanggung jawabe, kudu diresiki. Senajan mangkono Pakdhe ora duwe rasa ngresula.
Sakabehing pakaryan mau ditampa minangka sawijining sesanggeman sing kudu
diayahi.
Pakdhe Jono uga ora rumangsa gela
atine, senadyan wis mataun-taun anggone nyambut gawe ing papan kono, nanging
saben ana angkatan pegawe nganti saprene durung nate katutu. Kangone Pakdhe
jroning urip iki satemene dudu drajat pangkat utawa bandha donya kang diupadi.
Nanging katentremaning batin. Jalaran ya amung jroning swasana tentrem ngono
kuwi, rasa bisa sumeleh saengga bisa ngabekti marang Gusti Kang Merba Jagad.
Saben dina Pakdhe Jono mesthi tangi
esuk banjur reresik sekolahan. Sadurunge bocah-bocah sekolah lan para guru
teka, plataran sekolahan lan ruang guru wis katon resik tumata. Kabeh mau
ditindakake kanthi sembada tanpa ana rasa kapeksa. Pakdhe uga ora nate mbantah
yen diprentah dening para guru utawa kepala sekolah.
“Pakdhe Jono, njaluk tulung tukokna
rokok neng tokone Bu Parti, kandha yen sing kongkon aku, dhuwite keri,”prentahe
Pak Slamet, guru kesenian ing sekolahan kono.
“Enggih, Pak,” sambunge Pakdhe Jono
sing wektu iku lagi resik-resik laboratorium.
Dikandhani yen dhuwite keri, Pakdhe
Jono banjur ngunclug menyang tokone Bu Parti. Pancen Pakdhe Jono wis apal, yen
Pak Slamet kuwi nekek banget menyang rokok. Dheweke ora bisa mulang yen ora
karo udut. Mula yen tanggal tuwa ngono kuwi mesthi bon rokok menyang tokone Bu
Parti. Nganti sing duwe toko wekasane apal. Mula Pakdhe Jono sing wektu iku
dikongkon dening Pak Slamet uga digawani rokok. Adate sauger tanggal nom kabeh
bon-bonane mesthi dilunasi.
Sawise menehake rokok marang Pak
Slamet, Pakdhe Jono mbacutake pakaryane dina iku, resik-resik laboratorium.
Pakaryan dadi tukang kebon ngono kuwi satemene kalebu sawijining pakaryan kang
abot tumrap wing saumur-umurane. Saben dina kudu tandang gawe sing ora entheng.
Nanging Pakdhe wis kulina urip sengsara, uga wis ora kaget. Mangan kurang
nyandhang cingkrang wis dadi sega jangan lan pakulinan ing saben dinane.
Pancen wiwit cilik Pakdhe Jono wis
komplit anggone ngrasakake kasangsarane urip kang matumpa-tumpa. Nalika isih
enom lan durung nyambut gawe ana sekolahan kono, dheweke tau melu main ludrug,
pindhah saka tobong siji menyang tobong liyane. Nalika semana ludrug pancen
diangep sawijining tontonan mirunggan, awit kejaba kanggo panglipuring ati, uga
kena kanggo nggugah semangat. Mula ora aneh nalika jaman penjajahan ludrug kena
kanggo wadhah perjuwangane para mudha sing kepengin labuh negara. Malah kanthi
kidungane Cak Durasim “Pangupon omahe dara, melu Nipon tambah sara” ludrug entuk
papan ing atine rakyat kala semana.
Nanging bareng klwana owah
gingsiring kahanan, saya suwe ludrug saya kesisih saka pasrawungan. Ora beda
adoh karo grup ludrug liyane, ludruge Pakdhe Jono uga bubar. Senadyan mangkono
getih senine Pakdhe Jono ora garing. Dheweke banjur ngumbara ngulon parane
menyang tlatah Yogyakarta. Kanggo nyalurake krenteging jiwane minangka seniman,
Pakdhe Jono nggabung karo sawijining grup kethoprak. Ing kono dheweke ketemu
karo sawijining bocah wadon aran Trisni kang saiki dadi sisihane.
Rumangsa wis duwe tanggung jawab
nguripi kulawarga, Pakdhe Jono banjur mboyong Trisni bojone menyang
Tulungagung, kutha kelairane. Kebeneran dheweke duwe tangga sing dadi kepala
sekolah. Pakdhe Jono terus dikon dadi tukang kebon ing sekolahan kono nganti
saprene. Senajan asile ora mingsra, nanging kanggone Pakdhe Jono ana sing kanggo
mblanja Trisni ing saben dinane. Trisni dhewe tujune uga kalebu nriman. Sewulan
diblanja saanane ngono wae uga ora tau ngresula. Kanggo ngrewangi bojone supaya
cukup, Trisni ora sungkan-sungkan nggawa pametune tegal menyang pasar saperlu
diijolake kabutuhaning urip ing saben dinane.
Sing njalari Pakdhe krasan ing
sekolahan kono ora ana liya perkara gamelan. Ing sekolahan kono ana gamelan
rong rancak, pelog lan slendro. Saben wektu gamelan iku dienggo latihan dening
para guru lan murid sing rumangsa tresna marang kesenian tinggalane leluhure
mau. Saben krungu swara gamelan ngumandhang, atine Pakdhe krasa tentrem. Getih
senine kaya ginugah mili, nggeterake jantunge. Pakdhe Jono uga banjur melu-melu
nabuh gamelan. Yen wis ngono kuwi wewayangan nalika dheweke isih melu main
ludrug lan kethoprak bali nggodha ati. Ing sekolahan kono Pakdhe Jono kaya
entuk papan kanggo ngembangake krenteging jiwane minangka seniman.
Nanging emane ing alam donya iki ora
ana samubarang kang langgeng. Nalika sekolahan iku direhab, gamelan banjur
dikukuti, dilebokake gudhang. Wekasane ruangan sakawit kanggo nggelar gamelan,
katut kanggo ruangan sekolahan. Sawise sekolahan rampung direhab, kanggone
Pakdhe Jono saben dina mung lumaku kanthi rasa sepa, awit ing kono terus wis
ora keprungu maneh swara gamelan.
Yen pinuju ngaso, Pakdhe Jono nyoba
nyedhaki bocah-bocah sekolah sing lagi njajan ing kantine Bu Marto. Pakdhe Jono
ngelus dhadha saben-saben takon menyang bocah-bocah SMP kuwi, pranyata siji bae
wis ora ana sing seneng marang seni tradhisional Jawa. Kesenian tinggalane
leluhure kuwi jebul wis dianggep barang kuna, sing mung kari pantes dideleh ing
museum.
“Damel napa Dhe ngapalaken jeneng
wayang, sing penting pinter basa Inggris, ngerti komputer, gampang golek
gaweyan. Ora ngerti jeneng wayang ora patheken.” Ngono wangsulane bocah-bocah
kuwi saben Pakdhe Jono takon.
“Pancen yen kanggo golek gawean
sarate akeh-akehe kudu ngono, pinter komputer, wasis basa Inggris. Nanging yen
kanggo hiburan apa kowe uga ora seneng ngrungokake gendhing-gendhing
Jawa?”Pakdhe Jono isih terus mlesih.
“Ah, gendhing-gendhing Jawa kuwi
kuna, Pakdhe. Yen butuh hibutan ya rock, nyanyi
karo lunjak-lunjak katon sigrak. Utawa ndhangdut, sing goyangane bisa ngobahake
jagad. Gendhing Jawa marahi ngantuk.”
Pakdhe Jono terus trima ngalih,
banjur kluntrung-kluntrung nyedhaki sanggar tari sebelah sekolahan. Ing kono,
wayah ngono kuwi adate Bu Erni ngajar tari. Pakdhe Jono pengin nonton tari-tarian
Jawa sing wis ditepungi. Ning ana kono ya terus ngelus dhadha maneh. Jebul Bu
Erni saiki sing diwulangake ya dudu tari tradisi, nanging tari kreasi. Kuwi
njalari atine Pakdhe Jono saya keranta-ranta.
“Lare-lare,
kok, boten dipunwucal tari tradisi ta, Bu?” pitakone Pakdhe Jono
diwanek-wanekake nalika Bu Erni rampung mulang.
“Kesuwen,
Pakdhe. Saiki wis angel ngrembaka. Beda karo tari kreasi, kejaba luwih gampang
uga akeh sing seneng,” sambunge Bu Erni entheng.
Pakdhe
Jono saya keranta-ranta. Kepengin banget rasane dheweke mrangguli dumadine
owah-owahan ing sekolahan kono. Saben dina krungu swara gamelan sing ditabuh
para guru lan bocah-bocah.ing sanggar tari ana maneka warna beksa tari tradisi
kaya biyen kae. Nanging apa kekuwatane Pakdhe Jono kanggo mujudake kabeh mau,
jalaran dheweke iku mung sawijining tukang kebon. Saupama dheweke iku guru,
mesthi bakal mulang murid-muride ngenani seni tradisi sing wis kondhang
adiluhung kae. Nanging sepisan maneh dheweke kuwi mung tukang kebon.
Ing
sawijining dina, sekolahan kono katekan guru anyar. Guru mudha sing mulang basa
Jawa. Pakdhe nyicil ayem. Duwe pangarep-arep guru anyar kuwi bakal bisa gawe
gebragan anyar. Paling ora, jumbuh karo sing diwulangake yaiku bahasa Jawa,
guru anyar sing duwe jeneng Pak Asmoro kuwi rak bakal mulang gendhing-gendhing
Jawa marang murid-muride. Kanthi mangkono ora suwe maneh mesthine gamelan sing
sasuwene iki diglethake ana gudhang uga bakal kagelar maneh, lan saben dina
kanggo latihan, terus saben dina ing kono keprungu kumandhange swara gamelan
kaya biyen.
Pakdhe
Jono krasan ana sekolahan. Saben wektune senggang, terus jagongan karo Pak
Asmoro, tukar kawruh ngenani seni tradisi. “Miturut panjenengan, menapa crita
wayang menika taksih perlu dipunwucalaken dhateng murid SMP, Pak Guru?”
“Wah,
nggih taksih, Pakdhe. Awit ngemu piwulang sae. Saking crita wayang saged angsal
gambaran awon-sae kangge mbentuk budi pekerti,” wangsulane Pak Asmoro.
Saka
anggone omong-omongan iku, Pakdhe bisa nggagapi guru anyar kuwi ketoke uga
gedhe kawigatene marang seni tradisi. Kapan embuh wayahe, dheweke mesthi bakal
gawe gebrakan kanggo ngangkat nasibe seni tradisi lan ing sekolahan kono bakal
keprungu maneh ngumandhange swara gamelan.
Pak
Asmoro sing mulang basa Jawa kuwi pancen iya pengin gawe owah-owahan.
Kekarepane mau dikandhakake marang pihak sekolahan. Pranyata disetujoni dening
kepala sekolah lan guru-guru senior. Nanging emane, gebragane guru anyar kuwi
ora bali nggelar gamelan, malah gamelan rong rancak sing ana gudhang iku didol
banjur diijolake drumband.
Pakdhe
Jono bali ngelus dhadha. Embuh, wis kanggo sing kaping pira.
(Panjebar Semangat No.
31, 1 April 2007)
Opo tema saka cerita ing ndhuwur
BalasHapusOpo tema sala cerita ing ndhuwur
BalasHapusPakdhe jono lh
HapusUnsur intrinsik saka cerkak kasebut??
BalasHapus